PROCEDURY POSTĘPOWANIA
W MOS NR1 w Szczecinie

 

Wykaz procedur:

I.Procedury związane z funkcjonowaniem placówki

1/I.Procedury związane z kierowaniem placówką i przekazywaniem obowiązków.

2/I.Procedura przyjmowania wychowanka do placówki.

3/I.Procedura skreślania z listy wychowanków.

4/I.Procedura postępowania w sprawie przechowywania i podawania lekarstw

5/I.Procedura postępowania dotycząca przewożenia wychowanka samochodem służbowym lub prywatnym pojazdem pracownika pedagogicznego placówki.

6/I.Procedura postępowania podczas dyżurów łączonych.

7/I.Procedura postępowania na okoliczność udzielania informacji o placówce i wychowankach

8/I.Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

 

II.Procedury związane z bezpieczeństwem

1/II. Procedura postępowania wobec wychowanka pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych

2/II. Procedura postępowania wobec wychowanka szczególnie agresywnego.

3/II. Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczenia placówki

4/II. Procedura podjęcia czynności w razie wypadku

5/II. Procedura postępowania na wypadek pożaru

6/II. Procedura w przypadku znalezienia materiałów prawdopodobnie wybuchowych, broni lub innych niebezpiecznych substancji.

7/II. Procedura postępowania podczas kąpieli wychowanków w akwenach otwartych i kąpieliskach

8/II. Procedura poruszania się rowerami po drogach publicznych

9/II. Procedura postępowania w razie wypadku na drodze publicznej

10/II. Procedura postępowania w przypadku zasłabnięcia lub choroby opiekuna podczas

wycieczek, obozów, itp.

11/II. Procedura postępowania po uzyskaniu informacji dotyczącej zagrożenia zdrowia i życia dziecka podczas przebywania poza placówką

 

III.Procedury związane z pracą z wychowawczą

1/III. Procedura postępowania w przypadku odwiedzin wychowanka przez rodzinę.

2/III. Procedura postępowania podczas choroby wychowanka.

3/III. Procedura postępowania w razie bójki między wychowankami.

4/III. Procedura postępowania w przypadku zaginięcia przedmiotu będącego własnością wychowanka

5/III. Procedura postępowania w przypadku zniszczenia przez wychowanka mienia placówki

6/III. Procedura korzystania przez wychowanka z telefonu komórkowego i innych sprzętów elektronicznych posiadających możliwość łączenia się przez bluetooth lub wifi

 Podstawa prawna:

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991r.
  2. Rozporządzenie MENiS z dnia 21 marca 2001r w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
  3. Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lipca 2004r w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobyt5u nieletnich młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz młodzieżowym ośrodku socjoterapii
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 1 lutego 2005r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu uzycia środków przymusu bezpośredniego wobec nieletnich, umieszczonych w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii
  5. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach

 

 

I.Procedury związane z funkcjonowaniem placówki

1/I.Procedury związane z kierowaniem placówką i przekazywaniem obowiązków.

  1. Placówka funkcjonuje przez całą dobę, we wszystkie dni w roku, z wyjątkiem ferii zimowych, świątecznych i wakacji oraz innych dni wynikających z organizacji roku szkolnego
  2. Placówką kieruje dyrektor ośrodka.
  3. Podczas nieobecności dyrektora jego obowiązki przekazywane są wicedyrektorowi ośrodka
  4. Dyrektor w przypadkach szczególnych może wyznaczyć inną osobę do pełnienia jego obowiązków.
  5. O ważnych zdarzeniach i podejmowanych decyzjach, osoby pełniące obowiązki dyrektora oraz inni pracownicy są zobowiązani telefonicznie poinformować dyrektora.
  6. Wszystkie telefony w placówce mają odblokowany dostęp do numerów telefonów komórkowych:
  7. a) dyrektora ośrodka 606 930 383;
  8. b) wicedyrektora ośrodka 604 556 664;
  9. c) kierownika ds. administracyjno – gospodarczych 693 803 156

2/I.Procedura przyjmowania wychowanka do placówki.

  1. Przyjęcia wychowanka do placówki dokonuje pedagog lub wicedyrektor.
  2. W trakcie przyjęcia wychowanek zobowiązany jest do okazania w obecności przyjmującego i rodzica / opiekuna rzeczy osobistych.
  3. Przy przyjęciu rodzic / opiekun prawny podpisuje upoważnienie do przeszukania rzeczy osobistych dziecka oraz wykonywania testów na obecność środków psychoaktywnych.
  4. Sprawdzenia dokumentacji pod względem formalnym i merytorycznym dokonuje w chwili przyjęcia pedagog.
  5. Pedagog zakłada teczkę akt osobowych wychowanka, a sekretarz szkoły wpisuje jego dane do księgi wychowanków i księgi uczniów
  6. Pedagog powiadamia o przyjęciu wychowanka:
  7. a) szkołę rejonową
  8. b) Ośrodek Pomocy Rodzinie – gdy zachodzi taka potrzeba
  9. c) ZUS – gdy zachodzi taka potrzeba
  10. d) inne osoby i instytucje – zgodnie z indywidualną sytuacją prawną dziecka.
  11. Wychowanek jest zapoznawany z prawami, obowiązkami i zasadami pobytu w ośrodkuprzez wychowawcę grupy, co potwierdza własnoręcznym podpisem.

 

3/I.Procedura skreślania z listy wychowanków.

  1. Skreślenie z listy wychowanków może nastąpić w przypadku:
  2. a) nieusprawiedliwionej nieobecności powyżej 4 tygodni (od daty powiadomienia rodziców);
  3. b) cofnięcia zgody rodziców wychowanka o umieszczenie w palcówce na ich podanie;
  4. c) ukończenia przez wychowanka 18 roku życia i niezrealizowania obowiązku nauki;
  5. d) braku możliwości udzielenia pomocy wychowankowi np. uzależnienia od środków psychoaktywnych i braku podejmowania prób wyjścia z nałogu,

e)przewlekłej choroby wymagającej stałej opieki medycznej.

  1. Skreślenia z listy wychowanków dokonuje dyrektor zgodnie ze Statutem MOS nr 1.
  2. Skreślenie wychowanka z powodu długotrwałej, nieusprawiedliwionej nieobecności zostaje poprzedzone wysłaniem do rodziców informacji o konieczności realizacji przez dziecka obowiązku szkolnego;
  3. Pedagog przekazuje dokumentację do starostwa kierującego wychowanka do placówki i powiadamia o tym:
  4. a) właściwy sąd rejonowy (w przypadku rodziny będącej pod opieką kuratora rodzinnego)
  5. b) rodziców dziecka;
  6. c) szkołę rejonową do której należy wychowanek ze względu na miejsce zamieszkania;
  7. d) organ wydający skierowanie.

 4/I.Procedura postępowania w sprawie przechowywania i podawania lekarstw

  1. Leki dla wychowanka są kupowane przez rodziców.
  2. Leki przekazywane przez rodziców mogą być podawane tylko po dostarczeniu zlecenia od lekarza lub pisemnego oświadczenia rodzica.
  3. Leki są podawane zgodnie z zaleceniem lekarza, przez wychowawcę pełniącego dyżur.
  4. Dyspozycję o ilości i czasie przyjmowania leków przekazuje wychowawcom pielęgniarka na specjalnym druku, który stanowi jednocześnie ewidencjonowanie przyjmowanych leków.
  5. Należy dopilnować, aby lek został przyjęty przez dziecko.
  6. W przypadku odmowy zażycia leku przez wychowanka sporządza on pisemne oświadczenie wyjaśniające powody odmowy przyjęcia leku.
  7. Leki przechowywane są w miejscu niedostępnym dla wychowanków (pokój nauczycielski, szafka zamykana na klucz)
  8. Dopuszczalne jest stosowane środków profilaktycznych typu: cytryna, czosnek, cebula, miód itp. Podaje je wychowawca w ramach działań profilaktycznych i zapobiegawczych.
  9. Dopuszczalne jest doraźne stosowanie leków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych, po wcześniejszym zapoznaniu się z ankietą medyczną wychowanka

 5/I.Procedura postępowania dotycząca przewożenia wychowanka samochodem służbowym lub prywatnym pojazdem pracownika pedagogicznego placówki.

  1. Wychowankowie do punktów medycznych przewożeni są pod opieką wychowawcy pełniącego dyżur. Pozostali wychowankowie są przekazywani pod opiekę wychowawcom pozostałych grup.
  2. Wychowawca może przewozić wychowanka swoim prywatnym samochodem tylko po uzyskaniu zgody pisemnej od opiekunów prawnych dziecka.
  3. W przypadku przewożenia wychowanka samochodem służbowym, wychowanek zajmuje miejsce za kierowcą a wychowawca obok.

 6/I.Procedura postępowania podczas dyżurów łączonych.

  1. Podczas dyżurów łączonych (dni wolne, dyżury nocne) udostępnione dla wychowanków jest pomieszczenie – klasa grupy, z której dyżur pełni wychowawca. Sypialnie urlopowanych wychowanków powinny być zamknięte.
  2. Nie należy wydawać wychowankom kluczy grupowych. Sypialnie otwiera wychowawca pełniący dyżur.
  3. Pisemnie przekazujemy informacje dot. podawanych leków, ustalonych wyjść na przepustkę, zakazu zwolnień, przypuszczalnych zagrożeń, wykonywanych dyżurów porządkowych.

 7/I.Procedura postępowania na okoliczność udzielania informacji o placówce i wychowankach

  1. Do dokumentacji wychowanka mają dostęp:
  2. a) dyrektor placówki;
  3. b) wicedyrektor placówki;
  4. c) pracownicy pedagogiczni;
  5. e) pielęgniarka;
  6. f) księgowa.
  7. Rodzice czy opiekunowie prawni dziecka maja prawo uzyskania informacji dotyczącej dziecka.
  8. Osoby korzystające z dokumentacji obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej.
  9. Osobom postronnym oraz rodzicom pozbawionym władzy rodzicielskiej nie udziela się informacji. 5. Osobą kompetentną do udzielania informacji o placówce jest wyłącznie dyrektor lub osoba upoważniona przez niego.

 8/I.Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

  1. Placówka posiada system monitoringu wizyjnego włączony w wewnętrzną sieć internetową, który monitoruje budynek wewnątrz i zewnątrz.
  2. Rejestrator znajduje się w pokoju nauczycielskim.
  3. Monitory wizyjne są:
  4. a) w sekretariacie;
  5. b) w pokoju nauczycielskim
  6. W godzinach pracy szkoły systemy są monitorowane

– przez sekretarza szkoły i nauczycieli.

– w godzinach popołudniowych i nocnych przez wychowawców pełniących dyżur, przez opiekunkę nocną oraz wychowawcę nocnego.

  1. Obraz z kamer jest archiwizowany w formie cyfrowej i w razie potrzeby przenoszony na nośnik cyfrowy (płyta CD, pamięć przenośna USB, itp.)
  2. Jedynym dysponentem materiałów zarejestrowanych jest dyrektor placówki.
  3. Wykonanie kopii materiałów zarejestrowanych, przekazywanie organom ścigania (policja, prokuratura, sąd) oraz wgląd do nich odbywa się za zgodą dyrektora i w jego obecności.
  4. Osobą kompetentną do udzielania informacji o materiałach zawartych w zapisie monitoringu jest wyłącznie dyrektor placówki.

II.Procedury związane z bezpieczeństwem

 1/II. Procedura postępowania wobec wychowanka pod wpływem alkoholu

i środków psychoaktywnych

  1. Z chwilą stwierdzenia w placówce obecności środków psychoaktywnych należy je zabezpieczyć, a następnie przekazać w depozyt do dyrektora ośrodka. Dyrektor powyższe środki przekazuje policji.
  2. W przypadku podejrzenia użycia alkoholu lub innych środków psychoaktywnych przez wychowanka, wychowawca zobowiązany jest do natychmiastowego poinformowania o swoich podejrzeniach dyrektora.
  3. Osoba sprawująca bezpośrednią opiekę nad wychowankiem ocenia stan zdrowia wychowanka i informuje dyrektora placówki oraz rodziców/opiekunów prawnych.
  4. Po ustąpieniu objawów odurzenia należy objąć wychowanka opieką specjalistyczną.
  5. Każdy wychowanek po kontakcie ze środkiem odurzającym kierowany jest do terapeuty w poradni leczenia uzależnień „Powrót z U”.
  6. Przez 2 tygodnie od wykrycia środków psychoaktywnych (pozytywny test na obecność środków lub przyznanie się wychowanka), pomimo pozytywnych ocen zachowania, obowiązuje bezwzględny zakaz samodzielnego opuszczania placówki.
  7. W przypadku gdy oddziaływania w ośrodku nie przynoszą oczekiwanych efektów wychowanek jest delegowany na leczenie odwykowe do stacjonarnego ośrodka np. MONARu.
  8. Każdy kontakt wychowanka ze środkiem psychoaktywnym lub alkoholem zostaje opisany w formie notatki służbowej i wpisu w zeszycie obserwacji (grupa wychowawcza) lub dzienniku szkolnym (szkoła).

 2/II. Procedura postępowania wobec wychowanka szczególnie agresywnego.

  1. Wychowawca izoluje wychowanka od grupy i podejmuje próbę stonowania agresji. Opiekę nad grupą przejmują pozostali wychowawcy.
  2. W przypadku utrzymującej się agresji wychowawca powiadamia dyrektora, który może delegować pracownika pedagogicznego w celu udzielenia wsparcia.
  3. Dopuszczalne jest użycie środka przymusu bezpośredniego.
  4. O użyciu środka przymusu bezpośredniego należy niezwłocznie powiadomić dyrektora.
  5. O zajściu z użyciem środka przymusu bezpośredniego należy sporządzić protokół, który zawierać musi informację o przyczynach zastosowania środka przymusu ze wskazaniem sposobu opanowania sytuacji oraz opis zachowania nieletniego.
  6. Wychowawca sporządza notatkę służbową.

 3/II. Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczenia placówki

  1. Z chwilą stwierdzenia samowolnego opuszczenia placówki – ucieczki wychowanka, wychowawca pełniący dyżur powiadamia niezwłocznie o tym fakcie dyrektora lub wicedyrektora.
  2. W przypadku ucieczki wychowanka umieszczonego w placówce na prośbę rodziców lub opiekunów prawnych powiadamia się opiekunów prawnych oraz Rejonową Komendę Policji Szczecin – Dąbie telefonicznie (tel.47 78 19 105), a następnie na stosownym druku (zawiadomienie o zaginięciu osoby kategorii III) , który przesyła faksem (fax 91 82 12 519).
  3. Każda ucieczka zostaje opisana w formie notatki służbowej lub szczegółowego wpisu w zeszycie obserwacji. Wpis powinien zawierać datę, godzinę, sposób ucieczki, okoliczności, przypuszczalne motywy ucieczki i domniemane miejsce pobytu oraz opis wyglądu zewnętrznego (ubiór) wychowanka.
  4. Po doprowadzeniu wychowanka należy bezwzględnie dociec, co było przyczyną ucieczki. W razie potrzeby udzielić pomocy psychologicznej.
  5. Wychowanek ponosi konsekwencje ucieczki wynikające z Wewnatrzszkolnego Systemu Oceniania.

 4/II. Procedura podjęcia czynności w razie wypadku

  1. W razie wypadku należy udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej.
  2. Pomocy udziela wychowawca, nauczyciel lub inna osoba będąca przy poszkodowanym.
  3. Wychowawca lub nauczyciel będący przy poszkodowanym wzywa pogotowie lub lekarza rodzinnego celem udzielenia pomocy medycznej i ewentualnego przewiezienia do punktu medycznego.
  4. W razie wypadku z ciężkim uszkodzeniem ciała lub zgonu wychowanka w trybie natychmiastowym zawiadomić pogotowie ratunkowe i dyrektora
  5. Wychowawca lub nauczyciel będący przy poszkodowanym zabezpiecza miejsce wypadku, w razie potrzeby zapewnia asystę poszkodowanemu.
  6. Pozostali wychowawcy lub nauczyciele zapewniają opiekę innym wychowankom.
  7. O zaistniałym zdarzeniu należy powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych.
  8. Po zakończeniu akcji ratunkowej należy sporządzić notatkę służbową.
  9. Dyrektor powołuje komisję i sporządzany jest protokół powypadkowy.

 5/II. Procedura postępowania na wypadek pożaru

  1. Zlokalizować miejsce pożaru.
  2. Ocenić stan zagrożenia i na tej podstawie podjąć decyzję o zlikwidowaniu zagrożenia pożarowego lub powiadomieniu straży pożarnej.
  3. Przeprowadzić ewakuację wychowanków/ uczniów z miejsc zagrożenia zgodnie z instrukcją przeciwpożarową w wyznaczone miejsce.
  4. Powiadomić dyrekcję wg schematu alarmowego.
  5. Akcją ratowniczą kieruje dyrektor lub osoba pełniąca w tym czasie obowiązki dyrektora.
  6. Osoby dorosłe uczestniczą w akcji ratowniczej do czasu przybycia straży pożarnej.

 6/II. Procedura w przypadku znalezienia materiałów prawdopodobnie wybuchowych,

broni lub innych niebezpiecznych substancji.

  1. Należy uniemożliwić dostęp osób postronnych do tych materiałów.
  2. Powiadomić dyrektora placówki.
  3. Wezwać policję.
  4. Przeprowadzić ewakuację poza strefę zagrożenia.

 7/II. Procedura postępowania podczas kąpieli wychowanków w akwenach otwartych i kąpieliskach

  1. Kąpiel wychowanków dozwolona jest tylko na kąpieliskach strzeżonych.
  2. Każdorazowe wejście do wody musi się odbywać za wiedzą i zgodą wychowawcy.
  3. Wychowawca zgłasza grupę kąpiących się ratownikowi pełniącemu dyżur na kąpielisku, sam z brzegu obserwuje kąpiących się w wodzie wychowanków chyba, że ratownik zdecyduje inaczej.
  4. W miejscach niestrzeżonych niedopuszczalna jest kąpiel, możliwe jest wejście wraz z wychowawcą celem schłodzenia się /woda może sięgać do kolan/.

 8/II. Procedura poruszania się rowerami po drogach publicznych

  1. Na drodze obowiązują przepisy ruchu drogowego dla rowerzystów, poznane podczas szkolenia i egzaminu na kartę rowerową.
  2. Grupa na rowerach porusza się kolumną wg ustalonego szyku. Kolumnę prowadzi i zamyka wychowawca. Nie wolno wyprzedzać wychowawcy prowadzącego kolumnę , ani pozostawać za wychowawcą zamykającym kolumnę.
  3. W obszarze zabudowanym oraz na drogach o dużym natężeniu ruchu, grupa porusza się w zwartej kolumnie, w odstępach 1 do 2 metrów między rowerami. Zabroniona jest zmiana miejsc w kolumnie, samodzielne zatrzymywanie się, czy zmiana kierunku jazdy. Jeżeli zachodzi potrzeba zatrzymania się, należy ją zasygnalizować głosem a wychowawca prowadzący kolumnę wybierze miejsce, w którym zatrzymają się wszyscy uczestnicy jazdy.
  4. Na drogach o małym natężeniu ruchu i drogach leśnych, dopuszczalna jest jazda w mniej zwartym szyku, lecz nie wolno wyprzedzać wychowawcy prowadzącego ani pozostawać za wychowawcą zamykającym kolumnę.
  5. Przed wyjazdem na trasę należy sprawdzić osobiście stan techniczny roweru i zgłosić wychowawcy każdą usterkę mającą wpływ na zmniejszenie bezpieczeństwa w czasie jazdy.
  6. Przed wyjazdem na trasę oraz w czasie poruszania się po drodze, należy zgłosić wychowawcy wszelkie niedyspozycje zdrowotne, np. ból głowy, brzucha, mdłości itp.

 9/II. Procedura postępowania w razie wypadku na drodze publicznej

  1. Miejsce wypadku należy zabezpieczyć i oznakować.
  2. Wezwać pogotowie ratunkowe celem udzielenia pomocy lub przewiezienia do punktu medycznego.
  3. Rannemu udzielić pomocy przedmedycznej.
  4. Należy otoczyć opieką pozostałych wychowanków.
  5. Powiadomić policję w przypadku ciężkiego uszkodzenia ciała lub zgonu.
  6. Powiadomić o wypadku dyrektora placówki.
  7. Powiadomić rodziców lub opiekuna prawnego o wypadku i stanie zdrowia dziecka.
  8. Sporządzić notatkę służbową.

 

10/II. Procedura postępowania w przypadku zasłabnięcia lub choroby opiekuna podczas

wycieczek, obozów, itp.

  1. W przypadku choroby opiekuna uniemożliwiającej pełnienie funkcji wychowawcy zostaje powiadomiony dyrektor, który deleguje innego wychowawcę, przejmującego obowiązki chorego opiekuna.
  2. Choroba opiekuna nie przyczynia się do przerwania realizacji zadania.
  3. W przypadku zasłabnięcia opiekuna realizacja zadań podczas wycieczki, zostaje podporządkowana konieczności zbadania opiekuna przez lekarza. O możliwości dalszego pełnienia funkcji wychowawczych na obozie decyduje lekarz. Wychowawca ma bezwzględny obowiązek podporządkowania się decyzji lekarza. Jeżeli decyzją lekarza wychowawca nie może dalej pełnić swojej funkcji, powiadamiamy dyrektora placówki.

11/II. Procedura postępowania po uzyskaniu informacji dotyczącej zagrożenia

zdrowia i życia dziecka podczas przebywania poza placówką

1.Po uzyskaniu informacji pracownik ośrodka ma obowiązek natychmiast poinformować dyrektora placówki

2.Dyrektor zwołuje posiedzenie zespołu specjalistów, którzy diagnozują sytuację i wyznaczają kierunki działań np. zawiadomienie policji, sądu, opieki społecznej itp.

III.Procedury związane z pracą wychowawczą

 1/III. Procedura postępowania w przypadku odwiedzin wychowanka przez rodzinę.

  1. Odwiedziny rodziny wychowanka odbywać się mogą w tygodniu w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne od nauki.
  2. Osoba odwiedzająca jest zobowiązana do przestrzegania i stosowania się do regulaminów i zasad obowiązujących w placówce, może przebywać w pomieszczeniu wskazanym przez wychowawcę.
  3. W przypadku niestosowania się do regulaminów osoba odwiedzająca może zostać wyproszona z placówki.
  4. Osoby pod wpływem środków odurzających lub pod wpływem alkoholu mają zakaz przebywania na terenie placówki.
  5. W razie zakłócania porządku przez osobę odwiedzającą należy wezwać policję.

 2/III. Procedura postępowania podczas choroby wychowanka.

  1. W przypadku złego samopoczucia wychowanek zostaje poddany obserwacji i ma systematycznie mierzoną w obecności wychowawcy temperaturę ciała. W przypadku stwierdzenia, że choroba nie jest symulowana pedagog lub wychowawca mający dyżur w danej grupie zawiadamia rodzica o złym samopoczuciu dziecka i symptomach choroby.
  2. Rodzic ma obowiązek w jak najkrótszym czasie odebrać dziecko z placówki i udać się z nim do lekarza. W przypadku braku takiej możliwości wychowawca ma prawo, po wcześniejszym zapoznaniu się z ankietą medyczną dziecka, podać mu doraźnie leki przeciwgorączkowe lub przeciwbólowe. W cięższych przypadkach ma prawo wezwać pogotowie.

3.W razie stwierdzonej choroby wychowanek leczy się w domu.

  1. Rodzic ma obowiązek poinformowania placówki o wydaniu przez lekarza zwolnienia lekarskiego i podąć jego termin, natomiast pedagog lub wychowawca otrzymujący taką informację ma obowiązek zapisania jej w zeszycie informacyjnym. Na podstawie tej informacji wychowawcy klas usprawiedliwiają nieobecności wychowanków w szkole.
  2. Wychowanek, który na czas choroby przebywa w domu jest zobowiązany do przedstawienia zwolnienia lekarskiego pedagogowi lub wychowawcy grupy.
  3. Pedagog archiwizuje zwolnienia związane z chorobą wychowanków, przechowując je w aktach wychowanków.
  4. Po powrocie do placówki wychowanek ma obowiązek uzupełnić zeszyty przedmiotowe.

3/III. Procedura postępowania w razie bójki między wychowankami.

  1. W razie bójki między wychowankami należy przerwać atak agresji łącznie z zastosowaniem środka przymusu bezpośredniego.
  2. W razie potrzeby wychowawca udziela pomocy przedmedycznej, przewozi poszkodowanego do punktu medycznego lub wzywa pogotowie ratunkowe. Opiekę nad grupą przejmują pozostali wychowawcy.
  3. Bezpośrednio po zajściu wychowawca przeprowadza rozmowy wyjaśniające.
  4. O zajściu wychowawca powiadamia dyrektora placówki w formie notatki służbowej lub dokonuje szczegółowego wpisu w zeszycie obserwacji.
  5. W razie potrzeby wychowawca informuje rodziców lub opiekunów prawnych, a pedagog policję i sąd.
  6. Uczestnikom zajścia wychowawca lub inny pracownik pedagogiczny udziela wsparcia emocjonalnego lub pomocy psychologicznej.

 4/III. Procedura postępowania w przypadku zaginięcia przedmiotu będącego własnością wychowanka

  1. Wychowanek zgłasza wychowawcy klasy lub wychowawcy grupy znikniecie przedmiotu należącego do jego rzeczy osobistych
  2. Osoba, której zgłoszono fakt zaginięcia wyjaśnia czy doszło do zgubienia, czy do kradzieży
  3. W przypadku zagubienia organizuje razem z pozostałymi podopiecznymi akcję poszukiwawczą, a w przypadku kradzieży wyjaśnia w którym momencie mogło do niej dojść i kto miał możliwość jej dokonania
  4. W przypadku nie znalezienia winnego kradzieży, sporządza notatkę z podjętych działań i przekazuje do pedagoga szkolnego, który dalej wyjaśnia okoliczności kradzieży
  5. W momencie braku możliwości wyjaśnienia sprawy pedagog sporządza notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi placówki
  6. Dyrektor podejmuje decyzje o sposobach prowadzenia dalszych wyjaśnień lub o ich zaprzestaniu
  7. Pracownicy pedagogiczni placówki wyjaśniają tylko zagubienia lub kradzieże rzeczy, których posiadanie nie jest przez regulamin zabronione

 5/III. Procedura postępowania w przypadku zniszczenia przez wychowanka mienia placówki

  1. Wychowawca grupy lub wychowawca klasy dokonuje oceny stopnia zniszczeń dokonanych przez wychowanka
  2. Sprawdza czy było to działanie umyślne czy przypadkowe
  3. Sporządza notatkę służbową opisując okoliczności dokonania zniszczenia mienia i przekazuje do wicedyrektora placówki oraz informuje telefonicznie opiekunów dziecka o zniszczeniu przez niego mienia ośrodka
  4. Wicedyrektor ustala koszt naprawy lub odkupienia zniszczonego mienia i informuje o nich opiekunów wychowanka z którymi wspólnie podejmuje decyzję, kto dokona naprawy lub zakupu nowego przedmiotu
  5. W przypadku zniszczeń na kwotę poniżej 30zł wychowawca grupy lub klasy sam decyduje o sposobie zadośćuczynienia ze strony wychowanka

 6/III. Procedura korzystania przez wychowanka z telefonu komórkowego i innych sprzętów elektronicznych posiadających możliwość łączenia się przez bluetooth lub wifi

1.Wychowanek MOS1 może podczas pobytu w placówce być w posiadaniu własnego telefonu komórkowego lub innego sprzętów elektronicznych posiadających możliwość łączenia się przez bluetooth lub wifi

  1. Po przyjeździe do placówki wychowanek w/w sprzęt ma obowiązek przekazać do grupowego depozytu
  2. Z powyższego sprzętu wychowanek może skorzystać o czasie i na czas wskazany przez wychowawcę grupy zgodnie z regulaminem określającym przywileje przynależące poszczególnym grupom zachowania.

Procedury zostały zaktualizowane i zatwierdzone na Radzie Pedagogicznej w dn.12.09.2023r.