PROGRAMY
- Programy nauczania realizowane w szkole w roku szkolnym 2023/2024
- Program "Odważni Odkrywcy czyli Mosiaki w Akcji"
- Program adaptacyjny
- Program "Bezpieczna Szkoła"
- Program Wychowania Turystyczno - Ekologicznego
- Program „Przemocy mówię – nie”
- Program "Wychowanie i Edukacja Morska"
- Trening Zastępowania Agresji według A. P. Goldsteina
- Program "Wychowanie Poprzez Sztukę"
- Program Dla Dzieci i Rodziców
- Program "Każdy z nas jest niepowtarzalny"
- Program "Mediacja - droga do porozumienia"
- Program "Jestem wartościowym człowiekiem"
- Program "Terapia plastyką"
- Program "Przygoda w Zwierzogrodzie – możesz być tym kim chcesz"
- Program "Energetyczna akcja-reakcja"
- Program "Unplugged"
- Program "Jak budować konstruktywne relacje z innymi?"
- Program "Zrób to sam - zajęcia gospodarcze"
- Program "Taniec - moja pasja"
- Program "Zajęcia sportowe boiskowo - halowe"
- Program "Jestem wolny"
- Program "Kuchnia - wytrawnie"
- Program "Grunt to dobre wychowanie"
- Program "Zagrożenia związane z używaniem dopalaczy"
- Program "Znośna kuchnia czyli Akademia kulinarna"
- Program "Zanim spróbujesz"
- Program "Studio 9"
- Program "Kino Galaktyka"
- Program "Kuźnia talentów"
- Program "Odważni odkrywcy"
- Program "Mosiaki bez uzależnień"
- Program "Zwierzaki i my"
- Program "Turystyka moja miłość"
- "Niebezpieczny dotyk" - warsztaty
ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA
realizowanych w Szkole Podstawowej Nr 4 w Szczecinie
(zgodnych z podstawą programową z dnia 14 lutego 2017r.)
Przedmiot | Nazwa programu | |
Język angielski | Program nauczania języka angielskiego dla drugiego etapu edukacyjnego w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. K.Niedzwiedź, J.Sochaczewska –Kaleta, D.Wosińska | |
Język niemiecki | Das ist Deutsch. Kompakt J. Kamińska. | |
Historia | Wehikuł czasu, program nauczania historii w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. R.Tocha | |
Wiedza o społeczeństwie | Dziś i jutro. Program nauczania WOS w szkole podstawowej M.T. Małkowiak | |
Matematyka | Matematyka z kluczem program nauczania matematyki w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. M.Braun, M.Paszyńska | |
Informatyka
|
Lubię to, program nauczania informatyki w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. M.Kęska | |
Przyroda | Program nauczania przyrody w klasie czwartej szkoły podstawowej. J.Golanko. | |
Biologia | Puls życia, program nauczania biologii w klasach V-VIII szkoły podstawowej. Anna Zdziennicka | |
Geografia | Planeta Nowa, program nauczania geografii w szkole podstawowej Ewa Maria Tuz, Barbara Dziedzic | |
Fizyka | Program nauczania fizyki w kl.IV-VIII szkoły podstawowej G.Ornat-Francuz, T.Kulawik. | |
Chemia | Chemia Nowej Ery, program nauczania chemii w szkole podstawowej. T.Kulawik, M.Literin | |
Plastyka | Do dzieła, program nauczania plastyki w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. J.Lukas, K.Orzak | |
Technika | Jak to działa, program nauczania techniki w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. L.Łabecki, M.Łabecka | |
Muzyka | Program nauczania muzyki w szkole podstawowej Muzyka 4-8 J. Górska – Guzik | |
Wychowanie fizyczne | Program nauczania wychowania fizycznego w kl.IV-VIII szkoły podstawowej. K.Warchoł | |
Edukacja dla bezpieczeństwa | Program nauczania edukacji dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej J.Słoma | |
Religia | Poznaję Boga i w Niego wierzę, program nauczania religii rzymskokatolickiej | |
Wychowanie do życia w rodzinie | Moje dorastanie. Program nauczania w kl. IV-VIII szkoły podstawowej. | |
Język polski |
Miedzy nami, program nauczania języka polskiego w kl.IV-VIII szkoły podstawowej . E.Prylińska, J.Piasta-Siechowicz, A.Łuczak, A.Murdzek
|
Program “Odważni Odkrywcy czyli Mosiaki w Akcji”
Program jest adresowany do wychowanków MOS1, chłopców stwarzających duże problemy wychowawcze. Są to dzieci, które nie zdają sobie sprawy z potencjału, który posiadają. Rozbudzanie zainteresowań dzieci i odkrywanie ich mocnych stron przyczynia się do wzrostu poczucia ich wartości. To z kolei przekłada się na lepsze funkcjonowanie społeczne.
Cele ogólne programu:
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Rozwijanie świadomości o posiadanych zasobach, mocnych stronach.
- Zwiększenia akceptacji siebie.
- Rozwijanie umiejętności poszukiwania wsparcia w otoczeniu i korzystania z niego.
- Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie ( pomaganie sobie, dzielenie się obowiązkami i odpowiedzialnością).
- Rozwijanie ciekawości poznawczej.
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Nauka nowych umiejętności z zakresu aktywności fizycznej ( wspinaczka, jazda na rowerze, orientacja w terenie, trekking, umiejętności kulinarne).
- Rozwijanie sprawności manualnej.
Metody i sposoby realizacji
Zajęcia są prowadzone w formie warsztatów w małej grupie. Prowadzący koncentrują się na tworzeniu sytuacji uczących, które jednocześnie pełnią funkcję korygującą w stosunku do zachowań dzieci z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych.
Metody:
- wywiad,
- burza mózgów,
- rysowanie, malowanie,
- scenki rodzajowe,
- gry i zabawy, inscenizacje
- ćwiczenia relaksacyjne
- zabawy ruchowe.
- bajka terapeutyczna,
- zajęcia w terenie,
- wycieczki,
- rajdy piesze,
- rajdy rowerowe
Realizacja zajęć
Zajęcia odbywają się w formie spotkań raz w tygodniu przez cały rok szkolny i są przeznaczone dla wychowanków grupy II. Każde spotkanie trwa 90 min.
Prowadzący:
Dagmara Babiarz
Aneta Serwatowska
Program adaptacyjny
Program jest przeznaczony dla uczniów klasy czwartej naszej placówki. Realizujemy go we wrześniu – na początku roku szkolnego.
Każda zmiana w życiu człowieka przynosi ze sobą przeżycia radosne, ale czasami też doznania bolesne i trudne. Takim ważnym momentem, zmieniającym zupełnie dotychczasowe życie naszych podopiecznych jest niewątpliwie przekroczenie progu ośrodka i sprostanie nowym obowiązkom, wymaganiom i sytuacjom. Doświadczenie to rozpoczyna proces adaptacji do nowego środowiska i wymagań, które stawiane są młodemu członkowi naszej społeczności.
Cele:
- zapoznanie uczniów ze specyfiką placówki,
- wzajemne poznanie się wychowanków,
- pomoc w nawiązywaniu satysfakcjonujących kontaktów koleżeńskich,
- samopoznanie i wzmocnienie wiary w siebie,
- przezwyciężanie własnej nieśmiałości
- odreagowanie napięć i negatywnych emocji
- budowanie poczucia bezpieczeństwa, zaufania,
- budowanie pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości,
- poznanie swoich mocnych stron poprzez otrzymanie informacji zwrotnych,
- wyrażanie własnych uczuć,
- rozwijanie ekspresji ciała,
- poznanie istoty procesu komunikacji
- ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania
- uświadomienie istnienia barier komunikacyjnych
- uświadomienie znaczenia komunikacji niewerbalnej (mowy ciała)
Metody i techniki
Podstawowe metody wykorzystywane podczas zajęć:
- słowna,
- oglądowa,
- praca z grupą,
- praktyczna,
Techniki pracy dziećmi:
- pokaz,
- pogadanka,
- wizualizacja,
- rysunek,
- techniki plastyczne,
- uzupełnianie zdań,
- drama,
- burza mózgów,
- gry i zabawy.
Realizacja zajęć
Zajęcia odbywają się w formie spotkań dwa razy w tygodniu przez cały wrzesień i są przeznaczone dla wszystkich uczniów klasy czwartej. Każde spotkanie trwa półtora godziny. Zakładamy realizację ośmiu spotkań. Ze względu na specyfikę grupy (dzieci z zaburzeniami zachowania, silnie reagujące złością, gniewem) zajęcia są prowadzone przez dwie osoby: terapeutę i psychologa.
Prowadzący:
Aneta Serwatowska
Mirosław Boczar
Program “Bezpieczna Szkoła”
Program powstał z myślą o wychowankach Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii Nr 1
w Szczecinie. Celem akcji „Bezpieczna Szkoła” jest promowanie szczególnej aktywności w zakresie profilaktyki i szerzenia zasad bezpieczeństwa w szkole, internacie i środowisku rodzinnym. W związku z tym przeprowadzimy cykl zajęć dotyczących bezpieczeństwa w placówce i poza nią. Skupimy się na przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa w budynku w czasie zabawy i w czasie przejazdów środkami komunikacji miejskiej.
W programie realizowane będą również zadania wynikające z przystąpienia MOS Nr 1 do akcji „Bezpieczna Szkoła”.
W tym celu działania nasze obejmują również:
– przygotowanie obiektów szkolnych zgodnie z przepisami BHP
– organizację opieki podczas imprez, zajęć szkolnych i wychowawczych
– zapoznanie z przepisami ruchu drogowego
– diagnozy problemów związanych z agresją i uzależnieniami
– programy profilaktyczne kształtujące prawidłowe postawy dzieci
Cele strategiczne
- Utrwalanie przekonania, że ośrodek jest bezpiecznym miejscem nauki i wypoczynku
- Wykształcenia u wychowanków postawy aktywności w zakresie profilaktyki i szerzenia
- zasad bezpieczeństwa
- Wyrobienia przekonania o konieczności przeciwdziałania negatywnym zachowaniom
w sytuacjach niebezpiecznych - Uzyskanie wiedzy i umiejętności umożliwiających uchronienia przed konsekwencjami
niebezpiecznych sytuacji
Cele operacyjne
W zakresie bezpieczeństwa w placówce i poza nią:
- Zrozumienie problemu bezpieczeństwa przez wychowanków
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i przepisami BHP
- Nauczenie sposobów reagowania na wypadek wystąpienia różnych zagrożeń oraz praktyczne treningi i ćwiczenia w tym zakresie (np. ewakuacja)
W zakresie profilaktyki:
- Nauczenie samodzielności w podejmowaniu zadań i poczucie odpowiedzialności za własne postępowanie
- Nauczenie zasad mogących w przyszłości uchronić przed dalszymi konsekwencjami
niebezpiecznych sytuacji
- Nauczenie wychowanków metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów w kontaktach interpersonalnych - Likwidowanie niepożądanych postaw i zachowań stwarzających zagrożenie
- Rozwijanie aktywności twórczej poprzez udział w zajęciach
Metody i techniki:
- pokaz,
- wykład,
- dyskusja,
- pogadanka,
- rysunek,
- wizualizacja,
- techniki plastyczne,
- uzupełnianie zdań,
- drama,
- burza mózgów,
Realizacja zajęć
Program skierowany jest do wszystkich wychowanków MOS Nr 1. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu. Część zadań realizowana jest w placówce przez wychowanków oraz zaproszonych gości. Bierzemy również udział w imprezach organizowanych na terenie miasta.
Prowadzący:
Aldona Chudzikiewicz
Paweł Pliszka
Program Wychowania Turystyczno – Ekologicznego
Program został opracowany z myślą o wychowankach Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii Nr 1 w Szczecinie. Placówka znajduje się na obrzeżach Szczecina i jest położona wśród lasów na styku Puszczy Goleniowskiej i Puszczy Bukowej. Występowanie urozmaiconych lasów liściastych, iglastych i mieszanych sprawia, że teren ten jest niezwykle atrakcyjny pod względem przyrodniczym, turystycznym i dydaktycznym. Dlatego wykorzystując nasze naturalne położenie wskazane jest prowadzenie edukacji przyrodniczo – ekologicznej i turystycznej.
Cele główne
- Kształtowanie postaw proekologicznych i budzenie szacunku do przyrody
- Rozwijanie zdolności poznawczych dziecka i wrażliwości na problemy środowiska przyrodniczego poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą.
- Rozwijanie umiejętności poszukiwania, odnajdywania oraz dostrzegania piękna w przyrodzie.
- Popularyzacja wiedzy ekologicznej i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Nauka współpracy, pracy w grupie, osiągania wspólnego celu.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w terenie – orientacja, podstawy survivalu
Metody i techniki
- Pogadanki
- Dyskusje
- Burza mózgów
- Mini wykład z pokazem w terenie
- Zajęcia terenowe
- Wycieczki piesze i rowerowe
- Obserwacja
- Eksperyment
- Działalność praktyczna
- Spotkania z ciekawymi ludźmi
- Praca w grupach
Realizacja programu:
Realizacja programu obejmuje aktywne metody pracy z dzieckiem, oparte głownie na pracy zespołowej. Sprzyja to integracji grupy wychowanków i umożliwia rozwijanie kontaktów interpersonalnych. Planujemy wycieczki dydaktyczne i krajoznawcze, piesze i rowerowe, zajęcia plastyczne wykorzystujące różne techniki, zabawy w terenie.
Prowadzący:
Dagmara Babiarz
Rafał Wierzba
Arkadiusz Wyglądacz
Program „Przemocy mówię – nie”
Obecnie niemal na każdym kroku mamy do czynienia z agresywnym zachowaniem w stosunku do rówieśników i to zarówno werbalnym jak
i fizycznym. Jest to zjawisko, które przybiera na sile. Wszyscy chłopcy trafiający do Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii Nr 1 w Szczecinie są zdiagnozowani w poradniach psychologiczno – pedagogicznych. Z analizy dokumentacji wynika, iż w zachowaniach tych dzieci często pojawiały się akty agresji. Ponad połowa wychowanków używa wulgaryzmów. U ponad czterdziestu procent zauważono inicjowanie starć fizycznych (agresorzy). Ponad trzydzieści procent naszych wychowanków brało udział w bójkach (w tej grupie są zarówno sprawcy aktów agresji jak i ofiary). U ponad czterdziestu procent zauważono umyślne robienie rzeczy, które sprawiają przykrość inny ludziom. Niniejsza sytuacja skłoniła nas do głębszego skoncentrowania się nad zaistniałym problemem.
Program „Przemocy mówię – nie” przeznaczony jest do realizacji w klasach szóstych.
Program ten zwraca szczególną uwagę na budowanie poczucia własnej wartości wychowanków, pokazanie możliwości konstruktywnego rozwiązywania konfliktów oraz przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym. Jego realizacja umożliwi radzenie sobie w trudnych sytuacjach, a propozycje gier i zabaw przeciw agresji stanowić będą pomoc w zrozumieniu reguł dotyczących bezpiecznego zachowania.
CELE PROGRAMU
- zapobiegania zachowaniom agresywnym u wychowanków,
- zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w placówce,
- wzmacnianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- nabywanie przez wychowanków umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- radzenie sobie z własnymi emocjami.
METODY I FORMY SPRZYJAJĄCE OSIĄGANIU CELÓW
Podstawowe metody wykorzystywane podczas zajęć:
- słowna,
- oglądowa,
- praca z grupą,
- praktyczna,
Techniki pracy dziećmi:
- pokaz,
- dyskusja,
- pogadanka,
- rysunek,
- wizualizacja,
- techniki plastyczne,
- uzupełnianie zdań,
- drama,
- burza mózgów,
Realizacja zajęć
Zajęcia są przeznaczone dla uczniów klasy szóstej i odbywają się przez cały rok szkolny w formie warsztatów prowadzonych raz w tygodniu.
Prowadząca;
Aneta Serawtowska
Program “Wychowanie i Edukacja Morska”
Idea programu powstała w wyniku chęci zaszczepienia w wychowankach pasji żeglowania oraz uświadomienia im morskiego charakteru Szczecina. Bazą do realizacji programu jest współpraca z Pałacem Młodzieży oraz Centrum Żeglarskim w ramach realizacji „Regionalnego Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej”. Głównym założeniem działalności jest promowanie morskiego charakteru Szczecina pod hasłem-„Morze przygody – z wiatrem w żaglach”. Dzięki współpracy z wyżej wymienionymi instytucjami wychowankowie MOS1 mają możliwość uczestniczenia w zajęciach praktycznych, przybliżających im tę tematykę.
Cele:
- rozbudzanie zainteresowań związanych z tematyką morską,
- poznawanie treści związanych z kulturą i tradycją morską,
- rozwijanie zainteresowań, twórczości i wyobraźni,
- poznawanie teoretycznych podstaw żeglowania,
- zdobywanie praktycznych umiejętności żeglarskich,
- wzbogacanie wiedzy o mieście i regionie związanej z ich morskim,
- charakterem,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
Metody i techniki
Podstawowe metody wykorzystywane podczas zajęć:
- słowna,
- oglądowa,
- praca z grupą,
- praktyczna,
Techniki pracy dziećmi:
- pokaz,
- pogadanka,
- techniki plastyczne,
- drama,
- burza mózgów,
- gry i zabawy
- praktyczne działanie – wykonywanie zadań
- śpiewanie szant
Realizacja zajęć
Zajęcia mają formę edukacyjno-wychowawczą często odbywają się we współpracy z instytucjami i są uzupełnieniem projektów promujących morski charakter Szczecina oraz regionu np.: zwiedzanie ekspozycji muzealnych, udział w corocznych „Dniach Morza”, konkursach, festiwalach, obserwacjach form scenicznych itp.
Prowadzący:
Rafał Wierzba
Trening Zastępowania Agresji
według A. P. Goldsteina
TZA to program psychoedukacyjny zaprojektowany dla nauczania zachowań prospołecznych w celu zmniejszania zachowań agresywnych
u dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania.
Główne strategie nauczania stosowane podczas Treningu Zastępowania Agresji to:
- modelowanie – zakłada odzwierciedlenie zachowań składających się na daną umiejętność w jasny i jednoznaczny sposób (składa się ze scenek odgrywanych przez dwóch trenerów);
- odgrywanie ról – podczas odgrywania rolo główny aktor otrzymuje każdą pomoc, wzmocnienie i wskazówki, które umożliwią odegranie roli zgodnie z kolejnymi zasadami;
- informacje zwrotne – pojawiają się po każdym odegraniu roli;
- transfer – gdy odegrana rola jest kompletna, a założenia dobrze wykonane, wtedy prosi się głównego aktora o wykorzystanie trenowanej umiejętności
w prawdziwym życiu.
CELE GŁÓWNE:
- rozszerzenie u wychowanków repertuaru zachowań aprobowanych społecznie,
- zastąpienie zachowań agresywnych, zachowaniami konstruktywnymi,
- podniesienie poziomu umiejętności interpersonalnych wychowanków.
METODY I TECHNIKI:
- pogadanka,
- dyskusja,
- modelowanie,
- odgrywanie ról,
- udzielanie informacji zwrotnych,
- transfer
SPOSOBY REALIZACJI:
Zajęcia odbywają się w specjalnie dobranych grupach. Przewidywana liczba członków grup: od 6 do 9 wychowanków. Wszystkie sesje są prowadzone przez dwóch trenerów. Trening trwa cały rok szkolny, a zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Długość każdej sesji jest przewidziana na ok. 1,5 godz.
Program “Wychowanie Poprzez Sztukę”
„Świat sztuki jest czymś więcej niż tylko światem wyobraźni. Angażuje on bowiem ludzką egzy- stencję we wszystkich wymiarach i w każdej dziedzinie.”
I.Duvidnaud
Współczesna rzeczywistość społeczno – ekonomiczna narzuca określony sposób percepcji wartości, a rozwój form ekspresji twórczej jest powszechnie zrozumiały i akceptowany. Zarówno przed dorosłymi (nauczyciele i wychowawcy ) jak i dziećmi ( uczniami ) stawia się nowe i wysokie wymagania. Realizacja tegoż programu ma rozwinąć u młodych ludzi samodzielność myślenia, a co za tym idzie, umiejętność odkrywania i rozwiązywania problemów przez nich w społecznie akceptowany sposób. Ma stawać się dla nich wypoczynkiem, relaksem, ale i jednocześnie wyrywać ich z błogostanu, poruszać sumienie, ukazywać konflikty i sprzeczności, wskazywać nowe horyzonty działania.
Cele ogólne programu:
- budzenie zainteresowań dorobkiem kulturalnym własnego narodu i ludzkości,
- wdrażanie do kulturalnego, miłego i pożytecznego spędzania czasu wolnego,
- przygotowanie wychowanków do świadomego odbierania sztuki, obcowania z nią,
- rozwijanie wrażliwości na estetykę i piękno,
- rozwijanie procesów poznawczych,
- ujawnianie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych, sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- praca twórcza dla przyjemności, a nie dla oceny,
- uczenie współdziałania i wspólnego tworzenia dzieł artystycznych,
- wyrabianie samodzielnej umiejętności wyboru formy, którą chcemy wykonać,
- skupienie uwagi na wykonanej pracy – wyciszenie wychowanków,
- zainteresowanie procesem technologicznym i efektem końcowym,
- rozwijanie umiejętności z zakresu organizacji stanowiska pracy,
- rozwój postawy samorealizacji i tolerancji,
- wstępne przygotowanie do życia w rzeczywistości określanej jako „cywilizacja obrazu”.
Metody:
- metoda eksponująca – pokazy, filmy, ekspozycje dzieł sztuki;
- metoda podająca – tutaj przede wszystkim wykład, prelekcja, pogadanka, dyskusja
- metoda praktyczna- pokaz z objaśnianiem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia
Realizacja zajęć
Realizacja tegoż programu ma przebiega na dwóch poziomach:
- Poziom pierwszy – poznawanie podstawowych zagadnień teoretycznych
i wybranych wiadomości z dziejów sztuki, ilustrowanych wybranymi, dostępnymi przykładami. Tu znajdą się wyjścia do muzeów, galerii, na wystawy, uczestniczenie z wychowankami we wszelkich wydarzeniach kulturalnych Szczecina, organizowanie i udział w lekcjach muzealnych.
- Poziom drugi – stwarzanie wychowankom możliwości wydobycia z nich ekspresji i stawania się twórcami dzieł sztuki.
Prowadzący:
Artur Węgrzyński
Program „Wzmacnianie więzi rodzinnych i kształtowanie umiejętności wychowawczych ”
Program zajęć wyrósł z potrzeb przebywających w naszym ośrodku dzieci i ich rodzin. Jedną z głównych dolegliwości naszych podopiecznych jest to, że nie są razem ze swoimi rodzicami. Każde dziecko ma potrzebę miłości, chce być kochane i chce być dla kogoś najważniejsze. Wychowawca choćby się bardzo mocno starał nie może dać dzieciom tego, co rodzice, to oczywiste.
Cele programu.
- Stworzenie sytuacji do oddziaływań wychowawczych i psychoedukacyjnych poprzez propozycje określonych działań i udostępnienie materiałów do ich wykonania.
- Poprawienie komunikacji między członkami rodziny.
- Ułatwienie werbalizacji problemów, które są w rodzinie.
- Umożliwienie rozpoznawania i wyrażania emocji.
- Zorganizowanie takich sytuacji, aby zmobilizować członków grupy do zastanowienia się, czego pragną inne osoby w rodzinie, co kochają, co stanowi dla nich problem.
- Budowanie i rozwijanie współpracy na linii rodzic/opiekun – dziecko.
- Stworzenie rodzicom/opiekunom warunków dom przekazania pozytywnych informacji o sobie.
- Wzbogacenie struktur poznawczych rodziców/opiekunów o sobie i dziecku.
- Zmiana zachowań na takie, które nie wywołują napięć.
- Zwiększenie pozytywnych wzajemnych wzmocnień.
- Stworzenie warunków do przekazywania informacji zwrotnych.
Metody i techniki
Podstawowe metody wykorzystywane podczas zajęć:
- słowna,
- oglądowa,
- praca z grupą,
- praktyczna,
Techniki pracy z rodzicami/opiekunami i dziećmi:
- pokaz,
- wykład,
- pogadanka,
- wizualizacja
- rysunek
- krąg uczuć,
- techniki plastyczne,
- uzupełnianie zdań,
- psychodramy,
- burza mózgów,
- gry i zabawy.
Realizacja zajęć
Zakładamy, że w spotkaniach mogą uczestniczyć rodzice lub opiekunowie wychowanków MOS1. Aby zapewnić optymalne warunki dla realizacji celów spotkań grupa powinna liczyć nie mniej niż trzy rodziny nie więcej niż sześć rodzin. W momencie, gdy chęć udziału w zajęciach wyrazi więcej niż sześć rodzin, należy zorganizować dwie grupy spotkań. Zajęcia prowadzą dwie osoby.
Liczba spotkań.
Program zakłada pięć spotkań warsztatowych rodziców/opiekunów i sześć zajęć dla rodziców/opiekunów i dzieci.
Częstotliwość spotkań.
Ze względów organizacyjnych zakładamy spotkania raz w tygodniu w piątki po południu. Jest to czas, gdy rodzice/ opiekunowie przyjeżdżają zabrać dzieci na przepustki do domu lub odwiedzić je w placówce.
Każde spotkane trwa półtora godziny.